24 februari 2012

Trasig mage

Idag har jag varit på Mälarsjukhuset och ägnat mig åt gastroskopi. Bleh. Hoppade över bedövningen i halsen eftersom jag ville kunna äta ganska snart efteråt och slippa den äckliga känslan av bedövningen. Slangen var grövre än vad jag kom ihåg från sist och det är verkligen ingen trevlig undersökning, men jag överlevde.

Läkaren konstaterade att jag har bråck vid magmunnen och är rejält inflammeradi övre delen av magsäcken. Dock inget sår i nuläget. Bråcket är inget man åtgärdar i första taget utan man får symptombehandla. En operation kan ge flera biverkningar och är inte alltid lyckad, så därför blir det medicin (omeprazol och liknande) istället. Togs även magsårsbakterieprov, får svar i början av nästa vecka på det men vid en första koll så verkade det negativt. Läkaren sa att jag troligen haft blödande sår men att det hunnit läka under de veckor som gått, vilket är bra. Men om det händer samma sak igen så tyckte hon att jag återigen ska åka till akuten och då begära gastroskopi direkt så att man får se hur det ser ut osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar