18 januari 2012

Att må bra.

Jag har inget nyårslöfte i år (förra året var det att hålla hastighetsbegränsningar i större utsträckning). Men har hela hösten tänkt att jag verkligen borde ta hand om mig själv bättre, på alla möjliga olika sätt. Jag har inte riktigt vetat vart jag ska börja och samtidigt har jag känt att allt har varit lite för mycket. Så därför så sköt jag på det. Insåg att jag kan inte göra för många förändringar samtidigt, att flytta till en ny stad och börja plugga fick liksom räcka för några månader.
Men nu har jag helt plötsligt motivation till att förändra saker. Det fick växa fram och komma av sig självt.

Det första jag har ändrat på är kosten, fick massa inspiration och tankar på senaste campusveckan. Tänk att en person kan inspirera så mycket utan att veta om det, skrev ett tack på facebook och måste nog säga det igen nästa innevecka. Tanken har varit att dra ner på kolhydraterna och ta bort onödigt fluff (typ godis) men nu när det gått ungefär fem dagar så  har jag tagit bort det mesta av kolhydraterna. Får se hur länge det känns bra, än så länge så känns det enkelt men jag hamnar lätt i fällan att jag inte äter nåt alls.

Nästa sak är att försöka göra fler saker som jag tycker att roliga. Verkligen roliga, saker att se fram emot och som jag unnar mig utan att tänka på saker som jag borde göra (dvs släppa tanken på att jag borde plugga). Det är inte så lätt att komma på sånna här saker, men en inbokad är att ha en kväll med min nära vän Y. Det ser jag verkligen fram emot. En annan som nog kan plats här är att jag var i Uppsala i måndags, det får mig att le och må bra. Det handlar alltså inte om långa resor och sådana saker utan mindre händelser som jag väljer och som känns genuint roliga.

Sen har jag även tänkt att jag behöver göra fler saker som känns meningsfulla på något sätt. Nu menar jag inte att rädda världens svältande barn utan små små vardags saker. Det är till exempel ganska menlöst att surfa bort några timmar om dagen som jag nu gör, så istället tänkte jag lära mig att virka amigurumisar. Det är troligen inget som de flesta anser vara en meningsfull syssla, men för mig är det det. Att få vara kreativ och skapande är något jag saknat extremt mycket på senaste tiden.

Vad nästa steg blir vet jag inte riktigt, får se vad som känns naturligt. Det vore kul att hitta motivation och vilja till att ta tag i träningen på allvar igen, men är inte säker på att tiden är inne för det nu och vill inte pressa mig. Så nu siktar jag mest på att vara smärtfri och så fort det tycker upp en stelhet så försöker jag bearbeta den. Förhoppningsvis så kommer styrketräning automatiskt med det och med kostförändringen. Men som sagt, ska låta bli att pressa mig själv! Hm.. tror att jag just gav något slags löfte, sluta pressa mig själv =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar